عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه روشهای تامین منابع مالی شهرداری ها در توسعه و عمران شهری

قسمتی از متن پایان نامه :

فلسفه مشارکت بهره گیری از سرمایه‌های نقدی و مدیریتی در اجرای طرح‌های عمرانی، فرهنگی و تفریحی می باشد که بایستی با بهره گیری از سرمایه‌گذاری و مشارکت، نظارت، اجرا و هزینه مالی طرح بر عهده بخش خصوصی قرارگیرد .درصورت فعال شده سرمایه گذاری این بخش علاوه بربالابردن سهم پرداخت مالیات برارزش افزوده وافزایش رونق اقتصادی شهر،  سبب بالابردن سهم درآمدی بخش عوارض نوسازی وعمران شهری نیز گردیده واین دو درکنارهم می تواند منبع پایداردرآمدی برای شهرایجادنماید.

در حال حاضر فرایند سرمایه‌گذاری به خاطر شفاف نبودن قوانین و بعضی سکوت‌های قانونی با مشکل روبه‌رو بوده و شورای شهر می‌کوشد اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی را به گونه‌ای تصویب کند که  ضمن رفع موانع و دادن اختیارات مورد نیاز، نحوه نظارت شورای شهر و مناسبات میان شهرداری و سرمایه‌گذاران  در طرح‌های  عمرانی و خدماتی به گونه شفاف و دقیق مشخص گردد. چنانچه  تصویب اساسنامه ای با هدف بهبود و افزایش سرمایه‌گذاری و استقبال بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های شهری انجام گردد، برای رفع موانع دست و پا گیر بسیارمناسب خواهدبود. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای می باشد که در بحث مشارکت‌های بخش خصوصی  نمی‌توان برنامه  داد زیرا معلوم نیست سازمان در ارتباط با طرح‌های پیشنهادی با چه کسی به توافق می‌رسد  از این رو شورای شهر می‌تواند در این باره سقفی را برای سرمایه‌گذاری سالانه، مثلاً ردیفی حدود 1000 میلیارد تومان را برای مشارکت  بخش خصوصی  در قالب بودجه شهرداری پیش بینی کند.  اگر شورای شهر هرچه بیشتر نظارت داشته باشد سرمایه‌گذاری بهتر صورت می‌گیرد.  از آنجا که  سرمایه‌گذاری در شهرداری نظامی نوپا می باشد  بایستی کمک نمود تا با اصلاح قوانین راه برای ترغیب و استقبال از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر هموار گردد.

ازسوی دیگر شورا و شهرداری بایستی فرآیند سرمایه‌گذاری را به گونه‌ای تسهیل و فراهم سازند که افراد به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری تمایل نشان دهندشهرداری برای دریافت یا پرداخت  وام  بایستی  مجوز شورای شهر را داشته باشد که  برای اجرای پروژه‌های شهری سازمان سرمایه‌گذاری و  مشارکت‌های مردمی بایستی مطابق اساسنامه این سازمان و بر اساس  ضوابط تعیین شده در آن باشد.

نمونه موفق این مقوله درشهرداریهای کلان شهر مانندتبریز می باشد . براساس اطلاعات واصله ازدبیرخانه کارگروه تخصصی سرمایه‌گذاری کلان‌شهرها درسال 1389 ، شهرداری تبریز توانسته می باشد با جذب 3635 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری غیردولتی در پروژه‌های عمرانی و خدماتی شهری در میان هشت کلان شهر کشور، گامی اساسی در اجرای اصل 44 بردارد.بر پایه این گزارش، پس از تبریز، کلان‌شهر تهران با جذب 1115 میلیارد تومان، مشهد مقدس 116 میلیارد تومان، اصفهان 32 میلیارد تومان، قم با اندازه سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومان و در رتبه بعدی، شیراز با 18 میلیارد تومان، مقام‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.ناگفته نماند که کلان‌شهرهای کرج و اهواز نیز نتوانسته‌اند، هیچ گونه سرمایه غیردولتی برای پروژه‌های شهری جذب کنند.گفتنی می باشد، 3635 میلیارد تومان سرمایه‌ غیردولتی شهرداری تبریز، بیشتر به امور رفاهی و خدماتی و عمرانی اختصاص دارد که مانند آنها، یک مجتمع آپارتمانی، چندین ایستگاه شادی (پارک) و چند مجتمع تجاری بزرگ می باشد.همچنین شهرداری تبریز، نه تنها از ایرانیان درون کشور توانسته جلب سرمایه کند که شمار بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز در سرمایه‌گذاری پروژه‌های داخل شهری این کلان‌شهر همکاری کرده‌اند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • توجه موردی ومقطعی به نظام درآمدی شهرداری
  • شناخت روشهای تامین منابع درآمدی شهرداری
  • چگونگی توزیع درآمدهای شهرداری وبررسی سهم اقلام درآمدی در سالهای اخیر بمنظور شناخت درآمدهای پایدارشهرداری
  • مطالعه اندازه مشارکت مردمی درسرمایه گذاری بخشهای مختلف فعالیت درشهرستان شاهرود وارائه راهکارها جهت بهبود طریقه آن

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه